Field trip to “La Marjal” - Colegio Los Naranjos

Our preschoolers have been on a field trip to the natural area of ​​“La Marjal”. Throughout the week we worked on the fauna and flora of our local environment. We used aromatic plants such as rosemary, thyme, citronella and lavender among others in our sensory activities such as playing  guess the plant blindfolded so as to enhance our sense of smell.

We were scientists for a day. We used magnifying glasses to observe the different parts of a plant:  the petal, stem, leaves etc… We also discussed the  importance of respecting and caring for our environment.

The “Aula Natura”  in “La Marjal” is a center for education, information and environmental interpretation, where students are able to take a walk along  wooden walkways through the marshland enjoying nature and its surroundings.

In addition, they carry out various activities to help raise awareness for the protection of our ecosystems by observing samples of plant species, both natural and cultivated typical of the region.

During this excursion they were able to learn about the importance of the marsh and  how they cleaned it up and reintroduced  specific fauna and flora of this area and different types of birds, fish, reptiles that inhabit the marsh. They were able to observe with their own eyes some of these different species of birds, ducks and toads among other animals.

Finally, they enjoyed lunch surrounded by this natural habitat, being able to breathe fresh air and admiring the fauna and flora.

Why did we go to the “Aula Natura”?

There are many benefits for children being in contact with nature, among others it enhances their motor skills since these spaces invite them to run, jump and move freely. Nature is the best way to develop all the senses and sensory experiences favor the best understanding for learning. It expands their attention span, increases their environmental awareness and respect for everything around them.

It also influences their social skills and coexistence with others, creating a great bond between their classmates.

What will be our next adventure?

Accede a las imágenes en Google Fotos

Infantil se ha ido de excursión al paraje natural de la Marjal. Durante toda la semana hemos ido trabajando la fauna y flora de nuestro entorno; trabajando con actividades sensoriales hemos utilizado plantas aromáticas como el romero, la lavanda, tomillo y citronella entre otros, jugando a adivinar qué planta aromática era con los ojos vendados, utilizando nuestro olfato.

Hemos sido científicos por un día utilizando lupa binocular para observar las diferentes partes de las plantas como son el pétalo, tallo, hojas…, para familiarizar a los más pequeños y pequeñas de la importancia de respetar el medio ambiente.

Aula Natura en la Marjal es un centro de educación, información e interpretación ambiental, donde los alumnos y alumnas de infantil pudieron realizar un paseo por el humedal, recorriendo las pasarelas de madera ,disfrutando de la naturaleza y su entorno. Además, realizaron diversas actividades ayudando a crearles conciencia en la protección de los ecosistemas observando muestras de especies vegetales, tanto naturales como cultivadas, más propias de la región.

Durante esta excursión han podido aprender la importancia de los humedales, cómo limpiaron y reintrodujeron la fauna y flora específica de esta zona, los tipos de aves, peces, reptiles que habitan en la marjal. Pudieron  observar con sus propios ojos diferentes especies de aves, patos y sapos entre otros animales.

Por último disfrutaron del almuerzo en plena naturaleza, pudiendo respirar aire puro, rodeados de nuestra fauna y flora.

¿Por qué hemos ido al Aula Natura?

Hay muchos beneficios de que los niños y niñas estén en contacto con la naturaleza, entre ellos potencia sus habilidades motrices, ya que estos espacios les invitan a correr, saltar y moverse libremente. La naturaleza es la mejor forma para desarrollar todos los sentidos, las experiencias sensoriales favorecen el mejor entendimiento para el aprendizaje. Creciendo su capacidad de atención, aumentando su conciencia ambiental y el respeto por todo aquello que les rodea. Además influye en sus habilidades sociales y de convivencia con los demás, creando una gran unión entre sus compañeros de clase.

¿Cuál será nuestra próxima aventura?